Dyneema; 3 keer zo sterk als staal?

Ja, mits het goed toegepast en verwerkt wordt*. Dyneema vraagt namelijk wel om de nodige expertise.

Dyneema heeft een aantal voordelen waardoor het steeds vaker gebruikt wordt. Een van de voordelen is dat het zo sterk is. Daarnaast is het licht in gewicht en rekt het niet of nauwelijks. Klinkt ideaal. Er zijn echter ook nadelen aan het gebruik van Dyneema of andere synthetische materialen. Denk daarbij aan beschadigingen door scherpe randen. Ook vraagt de eindverbinding om extra aandacht.  De nadelen liggen vooral op het gebied van materiaalkennis, onderhoud, het juiste gebruik en het herkennen van slijtage. 

Er is dit moment nog geen richtlijn voor het gebruik van Dyneema. Nog niet, want het Platform Veiligheid Chartervaart (PVC) werkt op dit moment aan de branchenorm Staand en Lopend Want. Tot die tijd kun je het beste bij twijfel de leverancier om advies vragen.

Aan het PVC nemen tien ervaren schippers deel, vertegenwoordigers van verzekeringen, vertegenwoordigers van de drie keurende instanties in de binnenvaart BSC, Register Holland en NBKB, de Enkhuizer Zeevaartschool en de BBZ. ILT neemt als toehoorder deel aan de gesprekken.

*Zie ook ons artikel ‘Meer over Dyneema’

Deel deze post:

Actueel nieuws

januari 20, 2023

Verlopen van certificaat

januari 20, 2023

Interpretatie hoofdstuk 24 – Traditionele Vaartuigen

januari 20, 2023

Unie Binnenschipcertificaten nu ook in Nederland afgegeven

januari 20, 2023

Combinatietarief

december 22, 2022

Certificering voor een eenmalige reis voor pleziervaartuigen met CE

Voor een eenmalige reis wordt een voorlopige certificaat afgegeven Dit certificaat is maximaal 1 maand geldig Het normenkader voor de certificering is vastgelegd in hoofdstuk 24 van…
Klik hier en lees verder
december 22, 2022

Stage V motor inbouwen, kan dat zomaar?

Dat hangt er vanaf welke maatregelen nodig zijn om de nieuwe motor te plaatsen. Als de motor op dezelfde plek komt als de oude, dan heeft…
Klik hier en lees verder